Holding hands, portrait and nurse with a senior woman after medical consultation in a nursing facility. Healthcare, support and caregiver or doctor doing a checkup on elderly lady in retirement home.

Tryggare äldreomsorg med rätt språklig kompetens

Språklig kompetens är avgörande för att skapa trygghet, god kommunikation och hög kvalitet i vården. Inom äldreomsorgen, där mötet mellan människor är centralt, kan bristande språkförståelse leda till missförstånd, oro och i värsta fall vårdskador. Genom att använda språktest vid rekrytering och för befintlig personal får arbetsgivare ett tydligare underlag för att skapa bästa förutsättningar för språklig utveckling och på så vis ge både personal och brukare en säkrare vardag.

Att språktesta personal inom äldreomsorgen är en fråga som berör och engagerar på många plan – från brukarens rätt till en trygg omsorg och att ge vårdpersonal bästa förutsättningar att utföra sitt arbete, till diskussioner på högsta politiska nivå. Men låt oss börja med en nulägesanalys.

Nuläget: brister i personalens språkkunskaper

Företrädare för landets äldreomsorg vittnar om att det finns utbredda språkproblem över hela landet, hos tillfälligt anställda, tillsvidareanställda och även hos den utbildade personalen. Även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) rapporterar om brister i språkkunskaperna hos äldreomsorgens personal.

Bristande språkförmåga hos omsorgspersonalen kan leda till patientsäkerhetsbrister och att vårdinsatser utförs felaktigt - eller i värsta fall inte alls. Omsorgstagarnas rätt till delaktighet, trygghet och individanpassad omsorg äventyras, samtidigt som personalens arbetsmiljö och samarbete påverkas negativt.

Det finns redan i dagsläget språkrekommendationer från Socialstyrelsen och i budgetpropositionen för 2026 föreslår regeringen ett språkkrav för personal i äldreomsorgen som träder i kraft den 1 juli 2026.

Utredning om språkkrav äldreomsorgen

Införandet av språkkrav föregås av en utredning från Socialdepartementet för att stärka tryggheten inom äldreomsorgen. Utredningen föreslog införande av språkkrav i socialtjänstlagen och att man bör utgå ifrån reell språklig kompetens snarare än formell kompetens, alltså att betyg blir mindre viktiga än faktisk språklig förmåga. Detta ställer krav på verksamheter att göra språkliga bedömningar inför både rekrytering och språkhöjande insatser av befintlig personal. Men att utvärdera språklig förmåga och införa språktest kommer inte utan utmaningar.

Språkliga utmaningar – och deras lösningar

Det finns flera utmaningar kopplat till att testa språklig förmåga på blivande och befintlig personal. Det är i dagsläget en utmaning att hitta personal med rätt kompetens. Höjda krav skulle kunna leda till personalbrist.

För kommuner och vårdgivare finns en utmaning i att egna språkliga bedömningar är tids- och resurskrävande. Det krävs dessutom både erfarenhet och expertis att skapa tillförlitliga test som testar rätt förmågor och att göra kvalitativa och objektiva bedömningar för att inte riskera att diskriminera eller fatta beslut på felaktiga grunder.

Vet du exempelvis hur den språkliga förmågan skiljer sig åt för en individ som uppnår nivå B2 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS/CEFR) jämfört med en individ som uppnår nivå B1? Kan du avgöra vilken språklig nivå ni bör eftersträva för olika yrkestitlar och arbetsuppgifter? Och vet du hur du skulle navigera mellan språkrekommendationer och språkkrav för att inte äventyra kompetensförsörjningen?


Vi på Educateit vet att det här är frågor som många inom äldreomsorgen brottas med.
Med 20 års erfarenhet av att utveckla språktest och att göra språkliga bedömningar erbjuder vi en smidig lösning för objektiva och likvärdiga bedömningar av språklig nivå för både befintlig personal och vid rekrytering. Vi ger verksamheter en gemensam grund för bedömning av språkliga förmåga utifrån arbetsuppgifter och hjälper er att skapa förutsättningar för språkutveckling hos er personal, utan att äventyra kompetensförsörjningen.

Språktest är inte hela lösningen, men en viktig nyckel för att skapa de bästa förutsättningarna för språklig utveckling för personalen och en tryggare omsorg för våra äldre. Låt oss på Educateit hjälpa er att möta utmaningarna!

Boka möte

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på EducateIT Nordic AB, orgnr. 5567988950 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.